Recensioner av Dans makaber

Citat ur recensioner av Dans makaber:

”… med en taktfast rytm i språket, i en sotad värld i gotisk stil med råkor som flyger med brutna vingar, skelett begravda djupt i tung jord och mörka vatten som dränker den som inte längre orkar simma.”

”Det glittrar och skär, skapar mättade bilder och skvallrar om en omsorgsfullhet och kreativitet hos Jonasson som vi förhoppningsvis får se mer av.”

(ur Nadja Gollbos recension i tidningen Ergo)

”Om Dans makaber skulle vara en musikstil, så skulle den vara arkaisk deathmetal med romantiska inslag. Det här är en smocka i poesiformat som rusar rakt in i min blick!
Charlotta kan konsten att väva samman vackra rader i en brutal realism. Dans Makaber är faktiskt bland den bästa diktsamlingen jag läst på senare tid.”

”Ju mer jag läser Dans Makaber, desto mer inser jag hur skicklig Charlotta är på gammaldags hederligt diktande som skakar om och berör.”

”Det känns som dikterna i Dans makaber härsammar från avlägsna rum bortom vår 3-D grå verklighet…från platser där allting sammanförs till liv och död.”

”Att lyckas skriva så brutalt och vackert om någonting som ångesten och dess sjuttio syskon är ett mysterium för mig. Det enda som är ett dåligt med Dans makaber är att den känns för kort på sina knappa 50 sidor. Jag har faktiskt ingenting annat att klaga på. Det här är snudd på perfektionism i poesins tecken!”

(ur recension av Nicko Smith)

”Att lämna ut en så svår berättelse, är ett sätt att betvinga demoner, ett verktyg för att slippa se sjukrummen och istället skriva och vara med orden, som man älskar. En motvikt, en balansering. För en stund lämna behandlingsrum och journalanteckningar. Dessutom brotta ner den svåra känslan, att mitt i livet se dödens närvaro men inte delta i dödsdansen.”

”Det utvecklade bildspråket och den starka särprägeln i ordbygget är dikternas styrka”

(ur Bo Bjelvehammars recension i Opulens)

”För visst kan det kanske hyvlas och putsas till lite här och där, men som helhet vinner Dans makaber mig fullständigt med sin innerlighet, bittra erfarenhet och språkliga klurighet. Och det är väl det minsta man kan begära av en lyrikdebut.”

(ur recension av Johan Kronquist)

”Smärtsam läsning men med ett fladdrande hopp i bröstkorgen. Innerligt, musikaliskt, egensinnigt.”

(Lisa Gidlöf)

”Charlotta Jonasson väger varje ord, inte vilka ord som helst. Orden får mer innehåll vid olika läsning. Ord betyder olika vid olika tidpunkter. En punkt markerar slutet, eller utelämnad fortsättning. Orden flätas ihop till något starkt som berör. En liten stor bok som växer vid varje läsning.”

(från Hanneles bokparadis)